Annonse
04:00 - 14. oktober 2005

Postens mangel på samfunnsansvar

Annonse

“Bli tung med Morgenbladet.” Slik lyder høstens muntre budskap fra vår markedsavdeling. Men noen må ha misforstått. Avisens vekt er tross alt ikke fordoblet. Det er ikke blitt dobbelt så tungt å frakte Morgenbladet til abonnentene rundt om i landet. Likevel har Posten brukt sin markedsmakt til å diktere en fordobling av portosatsene for norske ukeaviser. Dette truer rett og slett eksistensen til meningsbærende aviser som Dag og Tid, Ny Tid og Morgenbladet. Posten har nemlig funnet ut at en avis må komme ut minst to ganger i uken for å få avisporto. Dette gir seg følgende absurde utslag: Dersom vi ga ut Morgenbladet to ganger i uken, ville regningen til Posten bli tilnærmet den samme som med én ukentlig utgivelse.

Hovedgrunnen til økningen, er at Posten straffer de aviser som bruker andre distribusjonskanaler i sine lokalområder. Siden Morgenbladet bruker Aftenpostens budombæring til halvparten av våre abonnenter, dobler likegodt Posten portosatsene for de gjenværende. Det er de av dere som ikke bor i det sentrale Østlandsområdet.

For Morgenbladet utgjør Postens portoøkning 1,5 millioner kroner for 2006. Vi får til sammenligning 2,1 millioner i pressestøtte. Staten gir med den ene hånden og tar med den andre. Det hører med til historien at Posten gikk med 800 millioner i overskudd første halvår i år.

Hva betyr 1,5 millioner kroner i vår sammenheng? Det er lønnen til halvparten av våre skrivende journalister. Men vi har ikke én journalist å avse i vår lille redaksjon. “Da får man heller la forbrukeren ta kostnaden i sisteleddet,” lyder den markedsfundamentalistiske logikk. Til orientering ville 1,5 millioner fordelt på våre 5000 abonnenter “i distriktene” utgjøre 300 kroner på hver, eller en prisøkning fra 900 til 1200 kroner for et årsabonnement. Høres det fristende ut?

I april i år greide danske Weekendavisen å overbevise politikerne om at man faktisk er avis. Dermed unnslapp avisen en større portoøkning som ellers rammet fagblader og ukepresse. Morgenbladet er en avis og ikke et ukeblad. Vi vil gjerne behandles som avis også av Posten. Vi blir ikke mer avis om vi kommer ut en eller to ganger i uken. Og vi konkurrerer med andre avisers lørdagsutgaver eller helgebilag, aviser som Dagens Næringsliv, Aftenposten, Klassekampen og for så vidt Dagbladet.

Det Posten nå gjør mot de meningsbærende ukeavisene er et alvorlig inngrep mot ytringsfrihet og mediemangfold. Det står ikke lenger stort om samfunnsansvar i Postens konsesjonsvilkår, men i punkt 9.2. gis Staten som eier fortsatt en mulighet til å gripe inn “dersom viktige samfunnshensyn tilsier det”. Det kan virke som det er på høy tid at Postens eier forteller Postens direksjon at ytringsfrihet og mediemangfold fortsatt er viktige samfunnshensyn i Norge. Her har den nye samferdselsministeren en jobb å gjøre, både for avisene og for Posten.

Alf van der Hagen

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Leder