Annonse

Annonse

00:00 - 01. desember 2017

Nyskapende og nostalgisk

Det nye Kina, den gamle kunsten og sterke følelser.

Sirkeltid: Filmen som har gitt tittel til utstillingen, starter og slutter med hovedpersonens oldemor på dødsleiet.

Det forslitte begrepet «overskridelse» er kunstens svar på fossile brennstoffer. En fantastisk ressurs som finnes i mange former og som kan gi energi til ethvert prosjekt. Du kunne krysse over i nye teknikker, bryte sosiale normer, gå løs på rase, kjønn, kirken og alt mulig rart. Der en grense kunne tråkkes over, der var kunsten. Problemet er jo bare, som med oljen, at dette ikke er bærekraftig i lengden. Det blir tomt til slutt. Og i norsk kunst og vestlig kultur er det, som mange allerede har påpekt, fint lite å skride over.

Men det er det i Kina. Jeg skal ikke si at Yafei Qis utstilling Life tells lies på Noplace i Oslo er så effektiv fordi den kommer fra et annen kultur enn vår. Men jeg mener bestemt at det er en forutsetning.

Start–slutt–start. Utstillingen består av to filmer. Den mest forseggjorte deler navn med utstillingen og er en drøyt ti minutter lang, relativt tradisjonelt oppbygd historie om en kinesisk jente som blir født og vokser opp til å bli omtrent 25 år. Filmen starter og slutter med jentas oldemor på dødsleiet, og en bærende idé er at tiden er syklisk like mye som lineær. I tillegg kommer fornemmelsen av at eksistensen er et skrøpelig selvbedrag som ligger som en tynn hinne over noe mørkt og uhellsvangert.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
Årets ukesavis! European Newspaper Award
ABONNEMENT
Fra 170,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse