Annonse
00:00 - 02. februar 2018

Barndommen som den aldri var

Simon Stålenhag lager vemodige oppvekstskildringer fra en fantastisk utgave av det skandinaviske sosialdemokratiet. Nå har Hollywood kjøpt drømmeverdenen hans.

Illustrasjon: Simon Stålenhag, fra Things from the Flood (2016)
Annonse

Morgenbladets podkast forklarer Simon Stålenhag hvorfor Terminator er bedre enn fortidens malerkunst:

Denne vinterdagen på starten av 1990-tallet – på et jorde utenfor Färentuna, et tettsted i øygruppen Mälaröarna, fire mil vest for Stockholm – blåste det opp. Tre guttunger, åtte-ni år gamle, baset gjennom snøen i fargerike bobleklær. Kanskje hadde de knekt av hver sin pinne fra et tre i et skogholt på veien, som provisoriske geværer. De var i en farefylt eventyrverden, inspirert av VHS-kassetter med amerikanske science fiction-filmer, dataspillet Doom, noen storesøskens fantasy-rollespill og den uendelige fargestrømmen fra de nye tegnefilm-kanalene som hadde dukket opp på tv.

Mens de så utover jordet, pisket vinden opp flere virvler nysnø foran eventyrerne. I noen øyeblikk så det ut som om en enorm skikkelse holdt på å ta form på jordet, mellom modulhus og slitte offentlige bygg, midt i folkhemmet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse