00:00 - 17. juli 2020

Sand- og vannvika

Med to bunnsolide landskapsprosjekter ruster Sandvika sentrum seg for en fremtid der mennesker prioriteres over motoriserte kjøretøy.

Vannskille: I tillegg til å gi nærmiljøet et løft, er det lov å håpe at oppgraderingen av Kadettangen bærer bud om et vannskille i Sandvikas videre utvikling.

Om det ikke finnes andre grunner til å legge E18 i tunnel under Sandvika sentrum, burde man nesten gjøre det ene og alene for å skåne svette pendlere i kø fra å måtte stirre lengselsfullt ut på de glade badegjestene på Kadettangen. For bare få tiår siden var motorveien bildet på en lys fremtid. I dag er det i ideen om rent vann og grønne omgivelser fremtidshåpet finnes. Og om ikke annet er bebyggelsen ved Sandvikelvas utløp et historisk interessant bilde på de skiftende trendene i norsk byutvikling.

Her har vi Magnus Paulsons monumentale rådhus, som ble fullført på 1950-tallet som kimen til et klassisk bysentrum. Det konseptet ble effektivt torpedert da motorveien på sine massive betongstylter kom brasende inn i Sandvika på starten av 1970-tallet. I 1993 åpnet i tillegg Sandvika storsenter, i perioder Norges største målt i omsetning. Og mellom alt dette ligger en brokete miks av næringsbygg og bilveier, der elven deler sentrum på langs og jernbanen stykker den opp på tvers.

Foreløpig siste ledd i denne utviklingen er altså Sandvika fjordpark, en storstilt oppgradering av Kadettangen på sørsiden av E18. Det nye bade- og parkområdet bindes sammen med Sandvika sentrum av elven, som også har fått en real ansiktsløftning i form av en flott opparbeidet elvepromenade.

Annonse