08:00 - 12. juli 2020

Nøyaktig slik bør norsk design selges til utlandet, skriver Gaute Brochmann

Slik bør norsk design selges til utlandet, skriver Gaute Brochmann.

Vestres ulike benker har etter hvert funnet veien til gater og plasser i en rekke norske byer, som her ved Sykehuset Østfold i Sarpsborg. Foto: Adam Stirling / Vestre

Danskene har fostret møbeldesignmonarker som Hans J. Wegner og Arne Jacobsen, kjent for stoler med navn som «Jakkens hvile» og «Svanestolen». Sofistikerte produkter fra et nordisk land der blandingen av kontinentale vaner og lun hjemmehygge er nedfelt i selve det nasjonale DNA-et.

Svenskene har på sin side opparbeidet seg en kultur der ryddig rasjonalitet og utsøkt trendsensitivitet går hånd i hånd. Hvis vi kombinerer disse tilbøyelighetene med selvtillit nok til å ta en naturlig plass på den internasjonale scenen, er Ikea det logiske resultatet av broderfolkets kollektive karaktertrekk.

Men i Norge? Ikke for å skrape glansen av Ekornes eller nylig avdøde Sven Ivar Dysthe, men hittil har vi liksom ikke klart å odle frem en nasjonal identitet som har gjort norsk møbeldesign til eksportvare på samme måte.

Annonse