00:05 - 10. juli 2020

Myndighetsbevis

Søstrene Chloe x Halle stiger ut av Beyoncés skygge og inn i voksenlivet – sammen med popmusikken.

Mektig pop: Chloe x Halle eksemplifiserer hvordan maktstrukturene endres i musikkbransjen. Foto: Ruba / Backgrid UK / NTB scanpix

Søstrene Chloe og Halle Bailey skapte sensasjon med en versjon av Beyoncés låt «Pretty Hurts» på Youtube i 2013. I videoen sitter de to purunge jentene, da 13 og 15 år, hjemme og synger den krevende poplåten med store øyne og innstendig profesjonalitet. Allerede den gang hadde storesøster Chloe en stemme som lignet umiskjennelig på Beyoncés egen, og supplert med Halles krystallklare sopran harmoniserte de over melodier med uskyldsrene tema. Assosiasjonene gikk med en gang til Britney Spears og Christina Aguilera foran kamera i Mikke Mus-klubben på 1990-tallet. Beyoncé signerte de to søstrene på sitt eget plateselskap, og i 2018 kom debutalbumet The Kids Are All Right.

Tar hevnfantasiene litt lenger. Ungodly Hour representerer jentenes inntog i voksenlivet. Tittelen henviser til disse timene på natten når alt kan skje, hvor både sjelelig tvil og synd stiger frem. Men allerede på spor to er søstrene enige om at det er bedre å be om tilgivelse enn tillatelse. De banner til og med på flere av låtene, innimellom messing om utro og løgnaktige kjærester. 

Arven fra Beyoncé er fortsatt til stede: «Tipsy» minner om hennes hva hvis-låt «Hold Up», om hysteri og hevnfantasi i etterkant av Jay Zs utroskap. Chloe x Halles svar til sine håpløse menn tar det hele litt lenger: «I’ll take you to the afterlife / Boy, if you ain’t actin’ right / Key your car and crash the lights / Hit your head, I’m not polite / Then I’ll hunt down your family / Let ‘em know ‘bout the tragedy / Who did it? A mystery / But you know that it, it was me.»

Annonse