00:05 - 10. juli 2020

Mørke perler

Komponisten Signe Lund fremholdt et mollstemt sinnelag.

Stolt: Komponisten Signe Lund meldte seg inn i Nasjonal Samling i 1935, og skal visstnok aldri ha vist noe tegn til anger eller selvoppgjør. Foto: Karl Anderson via Nasjonalbiblioteket

Anmeldelse

Rune Alver, klaver

Études poétiques

Verk av Signe Lund

Lawo, 2020

Komponisten Signe Lund (1868–1950) meldte seg inn i Nasjonal Samling i 1935. Hun var da 67 år og må ha fremstått som en myndig skikkelse. Bak seg hadde hun et rikt liv, både kunstnerisk og som kvinnesaksforkjemper og sosialist, ikke minst i USA. Etter krigen og dommen for landssvik, skulle selvsagt alt bli annerledes. Og selv i dag kan det være vanskelig å holde det mørke utenfor. Den stolte Lund skal visstnok aldri ha vist noe tegn til anger eller selvoppgjør.

På platen Études poétiques, som samler noen heller sviskeaktige klaverperler, legger pianisten Rune Alver opp til en direkte formidling av musikken. Ingrid Skovdahl understreker i omslaget at komponisten ennå ikke er nazist; verkene ble til mellom 1896 og 1928. Når de fremstår klamt pompøse og kompositorisk temmelig begrenset, er det heller ikke bare det politiske bakteppet som tynger. Lund fremholdt selv et mollstemt sinnelag, og som kvinne fikk hun neppe de mulighetene til utvikling som talentet fortjente.

På den annen side må hun ha vært markert, og den patosfylte konservatismen, selv i det beskjedne formatet, mangler ikke slagkraft. Rent musikalsk har dette åpenbart virket tiltalende på Alver, som er storslagen og intens i uttrykket. Slik treffer han karakteren, selv om klaverklangen noen ganger kan bli litt rumlete, med en tidvis vel sjenerøs pedalbruk for min smak. Jeg savner også verkenes komposisjonsår, for plater som dette kommer aldri fri fra den historiske interessen.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 50 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse