00:00 - 17. juli 2020

Mener Europa er blitt et museum der alt er til salgs

Sosiologene Luc Boltanski og Arnaud Esquerre har skrevet bok om «berikelsesøkonomien».

Fornyet fortid: Skulpturer av samtidskunstner Tobias Spichtig i en Balenciaga-butikk i 2019, laget med plagg fra motehusets historiske arkiv. Foto: Balenciaga og Tobias Spichtig

– Fortiden er blitt en ressurs slik som karbon var for den industrielle revolusjonen, sier Luc Boltanski.

Den franske sosiologen skrev Kapitalismens nye ånd i 1999, som regnes som en moderne sosiologisk klassiker. Nå har Boltanski og samarbeidspartner Arnaud Esquerre tatt for seg kapitalismens nye form.

I Enrichment. A Critique of Commodities, utgitt på engelsk i år, følger Boltanski og Esquerre varene i en voksende luksusøkonomi som kapitaliserer på ideer om europeisk kulturarv. Her har industri og finans havnet i bakgrunnen til fordel for museumsrestauranter, duftlys og dekonstruert streetwear, mener de to. Og de sentrale aktørene er ikke bedriftsledere eller gründere, men kuratorer og sommelierer.

Annonse