00:05 - 31. juli 2020

Fornyeren av barndomsminner

Etter nesten 25 år som direktør for Tivoli i København skulle Lars Liebst gi seg på topp. Så sendte pandemien fornøyelsesparken inn i dyp økonomisk krise.

Direktøren for det hele: Da Lars Liebst som 38-åring ble direktør for Tivoli, var parken nedslitt, tallene røde og besøkstallene lave. I løpet av nesten 25 år som direktør har han omgjort fornøyelsesparken til en suksessbedrift, men ikke uten å møte kritikk på veien.

Det er kaos utenfor Tivoli i København. Fra det enorme triumfbue-formede inngangspartiet strekker det seg køer som tar opp et helt kvartal av Vesterbrogate. Klokken er snart elleve, parken åpner om noen få minutter. Den ærverdige fornøyelsesparken i hjertet av byen måtte holde stengt i to måneder i våres på grunn av korona. I starten av juni åpnet «Den gamle have» igjen, men med begrenset tilbud og publikumskapasitet. Blant smitteverntiltakene er en nyutviklet app som «står i kø for deg». Attraksjonshungrige barn og voksne må likevel stå tett i tett i kø for å slippe inn i Tivoli.

Noen etasjer over gateplan, oppe på direktørkontoret, sitter Lars Liebst. Direktøren er ulastelig antrukket i mørkeblå dress og lakksko med sølvspenner, og mye slankere og sunnere i fremtoningen enn den stereotypiske forestillingen om tivolidirektører med kulemage, snurrebart og flosshatt. Han har bare to uker igjen på jobb som sjef for Danmarks desidert største turistattraksjon.

Da det i desember i fjor ble klart at Liebst skulle gi seg så snart de hadde funnet en arvtager, uttalte Tivolis styreleder at «Lars Liebst avleverer en virksomhet i toppform, som er på vei mot sitt beste resultat noensinne». Noen måneder senere dukket koronaviruset opp, og det Liebst trodde skulle bli en parademars inn i pensjonisttilværelsen, ble i stedet en tivolidirektørs verste mareritt.

Annonse