00:00 - 05. juni 2020

Snøen som falt i åttifem

Per Berntsens bilder egger til å se uten å tolke. Iallfall et øyeblikk.

Sett fra høyden: Alle bildene i serien er tatt på eller rundt 7. mai 1985. Alle foto: Per Berntsen / Courtesy Galleri Riis

Innholdet i Per Berntsens åtte fotografier er så konkret som det kan bli: Svarte trær i hvit snø. Noen ganger grå åssider lenger bak, noen ganger grå himmel. Men øyet ser det øyet vil se. Hodet er en betydningsmaskin.

Hver tynne, knortete stamme avtegner seg som en rune, eller som et av de uutgrunnelige skrifttegnene Jan Groth så møysommelig hadde krotet ned i sin utstilling her på Galleri Riis i vinter. Tett på kan de samme trærne og den samme snøen i et par av bildene minne om mikrofotografi av et hårete manneben, med et nakent kne som stikker opp.

Kanskje er likevel det beste å betrakte disse bildene som lærestykker i å se uten å tolke. Naturen har ikke noe behov for menneskelig mening.

Annonse