07:56 - 23. juni 2020

Komikeren og vi som ler

Australske Hannah Gadsby viser at det finnes andre veier til humor enn den som går via et lojalt og beundrende publikum. 

Tilbake: Etter den mye omdiskuterte standup-forestillingen Nanette, er Hannah Gadsby tilbake med en ny forestilling, Douglas. Med Nanette friskt i minne, gjør man seg klar til nok et oppgjør med patriarkatet og humorens undertrykkende kraft. Foto: Ali Goldstein / Netflix

I humorverdenen vil 2018 for alltid bli husket som året den australske komikeren Hannah Gadsby langet ut mot vitsekonvensjoner i standup-form. Forestillingen Nanette, som i filmet form ble lansert på strømmetjenesten Netflix, startet ett sted – med poengterte vittigheter rundt det å være lesbisk i et lite lesbisk-vennlig samfunn – før den slo over i et kompromissløst alvor: Le av seg selv? Nei takk, ikke når man tilhører en minoritetsgruppe. Da blir latteren kun et ledd i egen ydmykelse.

Gadsby meddelte publikum at det var på å tide å ta farvel med komikeryrket. For det eneste rommet som er tilgjengelig i klassisk vitsetradisjon – om man ikke er mann og hvit – er som stereotypisk punchline.

Annonse