00:00 - 19. juni 2020

Interiør med verdensborger

Sommerens utstilling på Blaafarveværket viser hvorfor maleren Mathilde Dietrichson fortjener å bli gjenoppdaget - på nytt og på nytt.

Multimedia: Mathilde Dietrichson malte flere skjermbrett, inkludert ett som vanligvis står på Slottet. Dette, Ute og hjemme, arbeidet hun med fra 1893 til 1896. Foto: Jan Haug, Det kongelige hoff / utstillingskatalog

Tynn og rank er han, professor Lorentz Dietrichson, selv mens han slapper av med sin store avis i gyngestolen. Langpipen ligger klar, og en rød blomst eksploderer foran parafinlampen.

Tegninger og åpne bøker ligger i stabler på ymse bord rundt ham, innrammede bilder er spikret opp både på veggen og på kortenden av bokhyllene. Over skrivebordet henger en reproduksjon av Rafaels Skolen i Aten, gipskopier av antikke byster titter ned på det trivelig rotete arbeidsrommet, og det samme gjør et selvportrett av hans kone, mørkhårede Mathilde.

Det er også Mathilde Dietrichson, født Bonnevie, som har malt dette rørende intime portrettet av Norges første professor i kunsthistorie. Året er 1893. De har kjent hverandre i nesten 40 år, vært gift i 31.

Annonse