00:00 - 12. juni 2020

Den milde kjempen

George Floyd var midt i Houstons viktigste musikkmiljø. Han var også venn med to av byens mest fremadstormende rappere.

Minnesmerke. Gatekunstneren Donkeeboy har laget dette veggmaleriet av George Floyd i Houston-bydelen Third Ward. Folk flokker seg dit for å sørge. Rett ved siden av er kallenavnet «Big Floyd» sprayet på veggen. Foto: F. Carter Smith / Splash / NTB scanpix

Et par uker før George Floyd døde, sendte han en melding på Instagram til den unge rapperen OMB Bloodbath: «Jeg er så stolt av deg og måten du har utviklet deg på», skrev Floyd, som la til at mye mer var i vente, og at karrieren hennes allerede hadde vokst seg til noe større enn musikk. «Han var alles onkel og gudfar», skrev Alexandra Nicks, som OMB Bloodbath egentlig heter, nylig i Billboard.

Floyds spor. Hun er en av mange Houston-rappere som de siste dagene har fortalt om forholdet sitt til George Floyd. Før dødsfallet hans tente gnisten til det som er blitt en global bevegelse mot rasisme, undertrykking og politivold mot svarte, var Floyd en synlig skikkelse i Houstons hiphopmiljø. Han har etterlatt varige spor både i den mest sagnomsuste musikken fra 1990-årene og hos noen av de mest fremadstormende rapperne i Houston i dag.

Manges mentor. OMB Bloodbath begynte å skrive poesi som niåring, og spilte inn sin første låt som elleveåring, men satset ikke på musikken før hun slapp ut av fengsel i 2014. Da var hun helt i starten av tyveårene. Året etter fikk hun et gjennombrudd med den dystre låten «Shootston», som handler om volden rundt henne i Houston-bydelen Third Ward. Der vokste hun opp i nærheten av George Floyd. «Jeg har en milliard minner om Floyd», skriver Nicks i Billboard, og forteller at han pleide å samle stoler til gudstjenester midt mellom boligblokkene, og at han en gang var med på å døpe folk i et barnebasseng. Men det hun legger mest vekt på er egenskaper som bidro til at Floyd fikk kallenavnet som flere har trukket frem de siste dagene: gentle giant – den milde kjempen.

Annonse