12:15 - 12. juni 2020

Avslutningen på Palme-saken er både et antiklimaks og en fallitterklæring, skriver Aksel Kielland.

Avslutningen på Palme-saken er både et antiklimaks og en fallitterklæring, skriver Aksel Kielland.

Lite tilfredsstillende: Drapet på Olof Palme er lenge blitt omtalt som et åpent sår i svensk historie, og pressekonferansen onsdag gjorde ingenting for å helbrede dette såret, skriver Aksel Kielland. Her er etterforskningsleder Hans Ölvebro (i hvit frakk) på åstedet for drapet i september 1989, over tre år etter at drapet hadde funnet sted. Foto: Urban Andersson / Aftonbladet / TT / NTB scanpix

Denne uken bød på to bemerkelsesverdige nyheter fra skjæringspunktet mellom politiarbeid og medier. Tirsdag meldte The Hollywood Reporter at den amerikanske realityserien Cops er blitt kansellert. Programmet skulle etter planen ha startet sin 33. sesong på The Paramount Channel denne uken, men i lys av de siste ukenes massive demonstrasjoner mot politivold over hele USA, besluttet moderselskapet ViacomCBS å trekke tilbake episodene og legge ned serien. Cops er et actionfylt realityprogram som følger politiet på utrykning, og som konsekvent fremstiller lovens voktere som heltemodige, handlekraftige og hyperkompetente. Det er et av de mest rendyrkede eksemplene på copaganda, og er gjennom årenes løp blitt kritisert for sin systematiske uthenging av fattige og mørkhudede borgere, for å lure og presse arrestanter til å la produsentene bruke opptakene av dem på tv, og for å viske ut skillet mellom politiarbeid og underholdning.

Alle som har sett Cops (i Norge ble det i sin tid sendt på TV3), vet at programmet ofte fremstår som satirisk, selv om det ikke alltid er lett å si hvem satiren er rettet mot eller om det er gjort med vilje. I lys av det som nå tegner til å bli et storstilt oppgjør med politiets rolle i USA, oppfattes programmet som en grotesk glorifisering av de strukturelle problemene som har fått amerikanerne til å ta til orde for å frata politiet ansvarsområder og økonomiske bevilgninger under mottoet #DefundThePolice. I USA finnes det en hel liten underskog av slike serier – blant annet det direktesendte Live PD – som i likhet med Cops bygger på et svært snevert, privilegert og hvitt perspektiv på forbrytelse og straff, og som nå tas av lufta for en kortere eller lengre periode. Men i den grad disse programmene noensinne har hatt et samfunnsoppdrag, er det nettopp nå. Det å synliggjøre hvordan politiets arbeid og virkelighetsoppfattelse gjennomsyrer mediebildet og underholdningsbransjen er en viktig del av arbeidet med å bygge ned det amerikanske politiveldet.

I denne sammenhengen er det også viktig å understreke at denne typen politireality i løpet av det siste tiåret er blitt utkonkurrert av en mer autoritetskritisk form for underholdning basert på kriminalsaker fra virkeligheten. Det skorter ikke på etiske og journalistiske problemstillinger i moderne virkelighetskrim, men ettersom de fleste virkelighetskrimserier tar utgangspunkt i uoppklarte saker, bygger sjangeren på et implisitt premiss om at politiet og rettsapparatet rutinemessig mislykkes i eller lar være å gjøre jobben sin. Det er vanskelig å måle effekten dette har på publikums tiltro til disse instansene, men det ville være naivt å tro at det ikke finnes noen form for sammenheng mellom virkelighetskrimsjangerens eksplosjonsartede økning i popularitet de siste årene og endringen i holdningen til politiet som vi nå ser i USA.

Annonse