00:05 - 17. april 2020

Stuntmann i bunad og livkjole

Annar Follesø gir liv til Ole Bull. Men musikken sleper på sin egen glemsel.

Hvem er denne karen? Fiolinist og komponist Ole Bull (1810-1880) fremstår for oss kanskje først og fremst som en eventyrlig eksentriker og en omreisende virtuos fantast, til tross for sin avgjørende betydning for etableringen av norsk kunstmusikk. Foto: Jose Maria Mora / Nasjonalbiblioteket

Til tross for sin avgjørende betydning for etableringen av en norsk kunstmusikk, fremstår fiolinisten og komponisten Ole Bull (1810–1880) for oss kanskje først og fremst som en eventyrlig eksentriker, en omreisende virtuos fantast, like hjemme i den norske fjellheimen som i europeiske konsertsaler. At vår tids bilde ikke gjengir Bulls egen samtid er noe mer enn triviell historisme, for distansen griper direkte inn i vår opplevelse av hans – i våre ører – unektelig nokså snodige musikalske verden.

En ny plate med glemte og til dels rekonstruerte bravurstykker for fiolin, gnistrende briljant og ektefølt fremført av den norske fiolinisten Annar Follesø, akkompagnert vekselvis av Kringkastingsorkesteret og dirigent Eun Sun Kim, og pianisten Wolfgang Plagge, minner om dette. For hva hører vi her? En graut av nasjonalromantikk og instrumental-showoff, mer og mindre pinlige kompositoriske vrakrester, eller funklende glimt av melodiske innfall, alt fra en svunnen tid?

Nord møter sør. Det finnes flere, og mer nyanserte, svar. Bull gjør bruk av norske folkemelodier, og titler som Norges Fjelde og Vilspel i Lio vitner om nasjonale inspirasjoner. Melodier kunne også danne utgangspunkt for improvisasjoner i fremføringsøyeblikket, eller instrumentale variasjonsverk; den halsbrekkende Fantasy on «Lilly Dale», bygger på salmen «Kjærlighet fra Gud» – forhåpentlig til trøst for den som bes tolke notebildet.

Annonse