00:00 - 03. april 2020

Snurr Telemann!

Jovial: Georg Philipp Telemann. Kopperstikk av Georg Lichtensteger (ca. 1745)

KORTKRITIKK

Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyte Kate Hearne, barokkcello Christian Kjos, cembalo

Georg Philipp Telemann (1681–1767) Fløytesonater

Lawo, 2019

Forskjellen mellom Bach og Telemann – den geniale mot den joviale – ble et typisk spørsmål for tidligmusikkbevegelsen, som også hadde behov for å grave frem mindre spilt repertoar. Bachs kvalitet er det få som har tvilt på. Derimot er det blitt stadig tydeligere at også Telemann er en fyr å regne med. Mye skyldes strålende innspillinger med folk som Reinhard Goebel og René Jacobs. Men også norske musikere har bidratt, som eksempelvis Barokkanerne med platen Totally Telemann, fra 2014.

Sist ut er blokkfløytisten Caroline Eidsten Dahl, som sammen med cellist Kate Hearne og cembalist Christian Kjos har samlet ni fløytesonater, skrevet på 1720- og 30-tallet. Med tanke på Telemanns enorme produksjon (3600 verk), er det påfallende at selv mindre ambisiøse stykker som dette holder en så jevn og solid kvalitet.

Samtidig er musikken avhengig av gode musikere, og på denne platen er de samlet i balansert og levende ensemblespill. Fløyteklangen til Eidsten Dahl er rund, men tydelig, og fraseringen er organisk og fantasifull. Et lite spørsmål gjelder platens samling av hele ni, såpass homogene verk i ett strekk. Kanskje legger ikke denne musikken opp til detaljlytting. Men faren er likevel at helheten gjør enkeltverkene mer anonyme enn de er. For den som vil høre nærmere etter, er det uansett mer enn nok å glede seg over.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 20 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse