00:05 - 17. april 2020

Livet på vippepunktet

Den mystiske, eksperimentelle popartisten Yves Tumor finner frihet i uforutsigbarheten.

Konfidensiell: Man vet ikke stort om personen bak artistnavnet Yves Tumor, som ikke oppgir noe særlig i sosiale medier eller til pressen. Pressefoto: Jordan Hemingway

Ofte vet man ikke hva man trenger før man får det. For eksempel visste jeg ikke at jeg trengte et nytt Yves Tumor-album før den obskure introen til «Gospel For A New Century» røsket meg i øret: de storslåtte hornene, den funky bassen, de skrikende harmoniene og beaten som plutselig stoppet opp midt i en takt. Først ropte jeg ampert ut i rommet fordi jeg trodde hullene i lydbildet kom av dårlig internettforbindelse. Så innså jeg at den faktisk skulle være slik, og spilte den om og om igjen. Musikkvideoen er minst like altoppslukende. Symbolsk og okkult, som en slags Marilyn Manson à la 2020 med rødt lys, djevelhorn, piercinger, skumle masker og kropper som vris og vendes på uhyggelig vis. Så mørkt! Så mystisk! Alt er apokalypse, og paradoksalt nok har dette en beroligende effekt. Apokalypse ute og inne. Kaos oppå kaos, slik høretelefoner med «noise cancelling»-teknologi legger støy oppå støy og gir deg et falskt inntrykk av at alt er helt stille. I tre hele minutter glemmer jeg at jeg befinner meg innestengt i et hus.

Mystisk fyr. Man vet ikke stort om personen bak artistnavnet Yves Tumor, som ikke oppgir noe særlig i sosiale medier eller til pressen. Man vet så vidt hva han egentlig heter. Han blir oftest kalt for Sean Bowie, eller Sean Lee Bowie. Noen steder blir han også kalt for Rahel Ali, og det ryktes om at han bor i Torino, Berlin eller Los Angeles. I et portrettintervju med musikkmagasinet Pitchfork kunne han derimot fortelle at han vokste opp i Knoxville i Tennessee. Som 17-åring på 00-tallet lærte han seg å spille noen rockeklassikere på gitar og bass, helt til foreldrene tok gitaren og bassen fra ham på grunn av dårlige karakterer på skolen. Slik lærte han seg å spille keyboard. Han utga det han selv beskriver som et «shitty» elektronisk støy-album, snekret sammen på gratis programvare, til en liten fanskare på internett, og tilbragte noen år vankende i Los Angeles’ musikkmiljø under flere ulike navn. I 2016 ga han ut albumet Serpent Music under artistnavnet Yves Tumor, og kapret plassen som en av de mest interessante artistene på den eksperimentelle popscenen.

Annonse