07:14 - 03. mars 2020

Hva er årets farge – egentlig?

Hils på selskapet som først forsto verdien av å koble farge og trend.

Hvert år lanserer ulike bedrifter og trendbyråer årets farge og dertil hørende palett. En fiffig blanding av kulturelt stemningsbarometer og reklameplakat for egne varer og tjenester. Men siden dette er Morgenbladet skal vi ikke si: Årets farge er … ! men unne oss en hel liten serie om fargenes kommersielle kraft og kulturelle verdi. Følgelig lyder det første spørsmålet: Hva er Årets farge – egentlig?

Og hvor reiser vi hen da? Jo, som vi har gjort siden konsumkulturen eksploderte i bubble gum og bobby socks, skal vi ta båten over dammen til Amerika. Til det forjettede land, til New York City og til Pantone; et kombinert reklamebyrå og trykkeri som startet opp på 1950-tallet. Reklameinntektene gikk det imidlertid smått med, men på bakrommet, der blekket sprutet og valsene sang, sto en kjemiker og gned seg i labbene: Lawrence Herbert. Ikke bare blandet han farger bransjen la merke til, Lawrence hadde en plan!

I løpet av få år er Herbert så suksessrik at han kan tuppe ut eierne og kjøpe hele selskapet. Og i 1963 settes den store planen ut i livet: Han gir designindustrien den ene tingen de mangler: et spektakulært anvendelig fargesystem! Var du for eksempel på jakt etter en appetittvekkende grønnfarge til din stagnerte renovasjonsbedrift? Eller en kvikk gultone som kunne løfte ditt lugubre hotell? Ja, så ga Pantone deg ikke bare valget mellom 500 sprell levende nye nyanser, men en enkel tallkode som gjorde at fargen ville oppfattes likt av både designer, blekkblander, malermester og hotelldirektør. Ut med ubrukelige navn som «eggekrem» og «solbrun», inn med fargekoding à la «PANTONE 129». Så lett. Og ikke minst – så praktisk!

Annonse