07:19 - 10. mars 2020

Et øyeblikks stillhet i fargetrappa til Jotun

Der Pantone flesker til med høyttravende språk, holder Jotun det jovialt.

Statement Blue: «Uttrykket blir kraftfullt, og det er ingen tvil om at denne blåtonen vil utpeke seg. Dette er fargen for de modige!» melder Jotun.

I forrige uke dykket vi ned i fenomenet Årets farge, i Pantones regnbuebrønn og spektakulære evne til å transformere ydmyke farger til brennhet populærkultur med langfingrede kommersielle røtter. Men hva skjer når nye farger lanseres her hjemme på bjerget? Vil skal til den norske fargesluggeren Jotun, til deres palett, og alt som ikke sies om hvilke farger som ligger og godgjør seg der.

Mens vi stadig ser ut til å foretrekke grå sofaer mot lyse vegger når vi skal restituere våre legemer i frisonen kalt hjem, er det noe annet som skjer der eggeskallet og antikkhviten blir blandet: Farger! I de siste årene har en hel palett under dekknavnet «støv» sakte, men sikkert infiltrert boligmagasiner, restaurantlokaler og hotell-lobbyer: sjøgrønt, midnattsblått, gyllen oker, gammelrosa og sart due. Farger brukket med nok grått til å komme sigende behagelig på deg. En myk tilvenning fra dotcom-bølgens kalde profesjonspalett med fyrrige aksenter (sitrongul, lime, chili osv.), til en aura som dufter av jordnære behov, eksotisk bohem og divaner med duvende springfjær.

Og hva er det vi ser, om vi setter oss i fargetrappa til Jotun – en av de norske, trendsensitive fargesluggerne? Og ikke minst – hva er det de sier?

Annonse