11:37 - 05. februar 2020

Mannen på taket

Gent: En dyktig selger og et øyeåpnende geni. (Nei, det er ikke samme mann.)

Jan Fabres skulptur «Mannen som måler skyene» (1998), Stedelijke Museum voor Aktuelle Kunsten.

La oss være ærlige: Det aller meste som lages, i alle kunstarter, er helt ok – terningkast fire. Veldig lite som faktisk når frem til publikum, er helt krise. Og blant de få tingene som er skikkelig dårlige, er enda færre så ambisiøse at de er dårlige på en interessant måte.

Likeledes følger det at selv om det er langt mellom de universelle geniene, har de fleste land en del kunstnere som er helt ok. Ikke fantastiske, men ganske bra. Bra nok til å representere hjemlandet under Venezia-biennalen og/eller Documenta én gang. Bra nok til at de får store og/eller godt synlige oppdrag i offentlige rom. Kanskje til og med bra nok til at noen i generasjonen under gidder å ta et oppgjør med dem.

Bestselger. Jan Fabre (f. 1958) er en helt ok kunstner fra Belgia. I 2002 limte han fast 1,6 millioner skimrende grønne biller i et tak i slottet i Brussel. Det ser ganske flott ut, men er jo etisk helt hinsides. På torget i Leuven har han spiddet en kjempemodell av samme slags bille på en himmelstrebende nål.

Annonse