Annonse
00:00 - 28. februar 2020

Den rastløse geologen

Per Kirkebys verk i bronse er på alle måter ruvende.

Uangripelig fjellvegg: Fargen understreker det massive, noen ganger nesten avvisende, ved formen, skriver Espen Hauglid om Per Kirkebys bronseskulpturer. Denne er fra 1997 og står rett utenfor inngangen til Louisiana-museet. Foto: Kim Hansen / © The Estate of Per Kirkeby, med tillatelse fra Galerie Michael Werner Märkisch Wilmersdorf, Cologne & New York
Annonse

Sett utenfra virker det ikke urimelig å tenke at «Per Kirkeby» var et kunstnerkollektiv, eller kanskje et dansk begrep for kunstnere generelt.

Kommunistsønnen fra Københavns Nordvestkvarter ga ut åtti små og store bøker. Han laget film og installasjoner, malte popkunst og abstrahert natur. Et tysk forlag er i ferd med å gi ut tre omfangsrike bøker bare om mursteinskonstruksjonene hans. Og nå viser Louisiana, utenfor København, for første gang en større presentasjon av skulpturene hans i bronse.

Trias og kvartær. Fra Kirkebys hånd er alle sammen helt svarte. Fargen understreker det massive, noen ganger nesten avvisende, ved formen, som kan gi dem et preg av uangripelig fjellvegg. De som har stått ute i vind og regn, blant fugler og fallende løv, fremstår mer sårbare, med et bleket felt her og en rustbrun grop der. Det kler dem.

Annonse