Annonse
07:28 - 23. februar 2020

Da Michelin-sirkuset kom til byen

Hva har franske dekkprodusenter, Odd Reitan, bisongress og Kyoto-avtalen å gjøre med at Trondheim denne uken utropte seg selv til Nordens nye mathovedstad?

Fest på Britannia: Michelin-mannen sprader rundt i lokalet uten at noen synes å legge merke til ham.
Annonse

I 120 år har den franske dekkprodusenten Michelin fremmet privatbilismens gleder gjennom å koble kjøring til verdens beste restauranter. Denne uken kom verdens mest innflytelsesrike restaurantguide for første gang til Norge for å lansere sin nye Norden-guide, og vertsby Trondheim benyttet anledningen til å utrope seg selv til «Home of Nordic Flavours». Morgenbladets utsendte ankommer Nordens nye mathovedstad med nattoget, tidlig mandag morgen, akkurat i tide til å gjøre et forsøk på å forstå hva det er som har gjort at Trondheim, home of sodd and football, tilsynelatende over natta er blitt en gastronomisk verdensdestinasjon.

Allerede ved ankomst hotellrommet kan det konstateres at trønderne mener alvor. Rommet er utstyrt med en special edition av matmagasinet Godt, for anledningen i engelsk språkdrakt. På forsiden er Trondheim-restaurantenes enfant terrible, Renee Fagerhøi, avbildet. Hun er kjøkkensjef på Bula Neobistro og kjent for mottoet «fritter shjiten». Overskriften er «Michelin City» og ingressen en liste over trondheimsrestauranter: Credo, Fagn, Røst, Calas & Kanasta, Sellanraa, Kraft, Britannia, Ramp, Raus, Spontan NordØst – som et slags resonnement som leder til konklusjonen om at Trondheim tar mål av seg til å være Norges nye mathovedstad.

Midt i matfatet. Men hva er egentlig trøndersk matkultur? Det er det ikke bare vi som lurer på, og heldigvis står Visit Trondheim klare for å hjelpe de internasjonale journalistene med å finne ut av det. De har rukket å bruke helgen godt. Søndagen startet grytidlig med en guidet tur til sjømatøya Hitra inkludert «seafood lunch and deer and cheese experience». Samme kveld sto Clarion hotell for en «Home of Nordic Flavours Open Michelin Dinner» som presenterte byens culinary artists i et show ledet av en særdeles entusiastisk konferansier og reklamemann mange etter hvert spurte seg hvem var. Hvorpå de lokale representantene kunne oppklare at han heter Lasse Berre og er eksen til Trondheims egen Miss Universe, Mona Grudt.

Annonse