Annonse
10:09 - 04. februar 2020

Clas Ohlson: En studie i snikinteriørifisering

Praktiske onkel Clas Ohlson er blitt overraskende elegant, skriver Ragnhild Brochmann.

Annonse

Når vi nå har gramset i alle de pene og nyttige sakene til Anna og Klara Grene, de to fiktive søstrene med bestemor Duck-hår som pryder Danmarks største ting-imperium, skal vi dvele litt ved en annen observasjon: For var det ikke sånn, at da Søstrene Grene hadde vært etablert en liten stund i Norge – ikke så lenge etter at lillebroren TGR hadde kommet til byen med alle sine sympatiske grytekluter, slikkepotter og tebokser – så skjedde det noe hos Clas Ohlson også?

Jo, jeg husker det sånn. I løpet av bare noen få år gikk den svenske kjeden fra å være en liketil, praktisk onkel til å bli en bedrift hvor den overraskende elegante kona alltid møtte deg i døra. Plutselig behøvde man ikke lenger gå til Søstrene Grene for å få seg en riktig pen og bekymringsverdig billig fjøl til å legge under den upasteuriserte osten – onkel hadde det også! I tillegg hadde han fine julestjerner i papir, store ornamenterte glassmontre til å ha vann og limonade i og lyse, harmoniske treknagger verdig en amish-familie med respekt for seg selv. Og da har vi ikke engang snakket om alle de gammeldagse syltetøykrukkene med gummistrikk og hel skru. Eller alle de tidsriktige terrakottapottene. Hjemmesiden er fortsatt nøktern som en sykkelpumpe, men i butikken – i butikkene – skjedde det noe: Claes så ut til å ville hjem. Til følelsen av det elegante hjemmet. I likhet med en lang rekke andre aktører, med vingespenn fra Søstrene Grene, TGR og Lagerhaus til H&M og Nille.
 

Her lurer jeg på følgende: Ser vi en snikinteriørifisering av detaljhandelen? Enn si, en feminisering? Kan det tenkes at kjedens tilsynelatende voksende fokus på nyttige, men pene og trendsensitive husholdningsvarer nettopp er ment for å trekke flere kvinner inn i den tradisjonelt maskuline fiksesonen? Flere sansestimulerende hyllemetere før radene med kroker, elektriske tannbørster og fyrige drillbor? Nye varer, og ikke minst en endret utstillingslogikk, som åpner opp – hva skal man si – et mer feminint forestillingsrom? En raus og allsidig tingkultur ment for å knytte menn, men ikke minst deres maker, tettere til merkevaren?

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse