Annonse
09:48 - 11. februar 2020

Årets Oscar-vinner vitner om identitetskrise i Hollywood og USA, skriver Aksel Kielland

Årets Oscar-vinner vitner om identitetskrise i Hollywood og USA, skriver Aksel Kielland.

Historisk: Teamet bak den sørkoreanske filmen Parasitt kunne blant annet ta imot Oscar for beste film under søndagens prisutdeling i Hollywood. Foto: Arturo Holmes / Getty Images
Annonse

Oscar-statuettene har aldri gått til de beste filmene. Gjennom prisens 90 år lange historie har det riktignok hendt at de beste filmene har endt opp med de gjeveste prisene, men i disse tilfellene har vinnerne oppfylt en serie andre, viktigere kriterier i tillegg til de rent filmatiske. Prisens viktigste rolle har siden starten i 1929 vært å legitimere og markedsføre Hollywood ved å legitimere og markedsføre filmen som kunstform og sosial aktør, og prisene har derfor gått til filmene som best gir uttrykk for den amerikanske filmbransjens bilde av seg selv.

Derfor var det lenge en relativt enkel sak å spå hvilke filmer som ville vinne og bli nominert i de mest høythengende kategoriene. Selv om man ikke forventet at den beste filmen ble tildelt prisen for beste film, kunne man de fleste år si seg enig i at den gikk til den beste Oscar-filmen. Både filmkritikere, bransjefolk og det brede lag av publikum hadde en tydelig oppfatning av hva en Oscar-film var og hvilke kvaliteter Academy of Motion Picture Arts and Sciences ønsket å hedre. Disse kvalitetskriteriene var ikke statiske, men endret seg i takt med tiden og tidsånden, dog alltid innenfor tydelige rammer.

Så skjedde det noe. På et eller annet tidspunkt smuldret konsensusoppfatningen om hva en Oscar-film er fullstendig opp, og siden utdelingen i 2016 har det vært umulig å forutse hvem som vil vinne. 2016 var året da Barry Jenkins’ Moonlight ble tildelt prisen for beste film, etter at Warren Beatty og Faye Dunaway først leste opp Damien Chazelles La La Land som vinner. Moonlight var en av de beste filmene som var nominert det året – kanskje den aller beste – men den fremsto ikke som en Oscar-vinner. Problemet var at det gjorde strengt tatt ikke de åtte andre nominerte heller, og i mangel på et bedre alternativ synes den lettbeinte og Los Angeles-sentriske La La Land å være det mest naturlige kompromisset. Den gang ei.

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse