Annonse
10:08 - 19. januar 2020

Vi må snakke om måten vi snakker om serier på, skriver Aksel Kielland.

Vi må snakke om måten vi snakker om serier på, skriver Aksel Kielland.

Fjorårets beste? Tv-serien «Besatt» står støtt som en av de mest severdige fra 2019, til tross for at det på ingen måte er vanskelig å se at den var tenkt som noe ganske annet enn det den endte opp som, skriver Aksel Kielland. Bildet av Anders Danielsen Lie er fra serien. Foto: Viaplay
Annonse

Mandag denne uken publiserte skuespiller (og lege) Anders Danielsen Lie en kronikk i Aftenposten med tittelen «Tv-serien er den nye kioskromanen». Danielsen Lie beskriver en norsk tv-dramabransje der hastverk og tidsnød er normen, hvor innspillinger rutinemessig starter før manus er skrevet ferdig, og hvor «det foregår et våpenkappløp mellom kanaler og strømmetjenester om hvor mange tv-serier man klarer å spy ut pr. år», som gjør at hensynet til kvalitet i beste fall havner i andre rekke. «Noen ganger føles det som man er med i en uendelig lang reklamefilm», skriver han, «man skal bare dekke et konsumeristisk behov, fylle en slot i et sendeskjema».

Når man leser denne dystre tilstandsrapporten, går tankene uunngåelig til Viaplays krimserie Besatt, der Danielsen Lie hadde en av hovedrollene. Undertegnede har tidligere trukket frem Besatt som en av fjorårets beste norske serier, men det er på ingen måte vanskelig å se at serien var tenkt som noe ganske annet enn det den endte opp som – eller at den drømmeaktige kvaliteten jeg satte pris på, skyldes at historien er blitt klippet om så mange ganger at den opprinnelige røde tråden har gått tapt. At en slik serie likevel står støtt som en av de mest severdige fra det norske tv-dramaåret 2019, er et tegn på at Danielsen Lies situasjonsbeskrivelse er presis.

Det er gledelig at en slik kritikk kommer fra en prominent skuespiller, og kritikerstanden må ta sin del av skylden for at ting er som de er. I kronikken snakker Danielsen Lie spesifikt om norske serier, men problemene han beskriver kan føres tilbake til hvordan publikum, kritikere og offentligheten som sådan forholder seg til tv-drama i sin alminnelighet.

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse