Annonse
09:04 - 21. januar 2020

Ut av katalogen, inn i butikken: Bolia revisited

Bolia viser oss hjem tilpasset meglere og hotelleiere, skriver Ragnhild Brochmann.

Skandipalett: Grått stoff og tørkede blomster dominerer hos Bolia. Og bakom suser loungemusikken.
Annonse

I forrige spalte la vi Boliakatalogen for 2020 på legebenken for å undersøke hvilken samfunnsdiagnose vi kunne stille på bakgrunn av en interiørkjedes forbilledlige ideer om hvordan bo og leve. Analysen påviste store ambisjoner om et varmt og inkluderende fellesskap på et rent verbalt nivå, men en bekymringsverdig svak evne – eller vilje ­­– til å visualisere dette rause og levende livet.

Men en ting er en pen katalog med synlig dystre visjoner for fremtiden. Noe annet er kjedens evne til å møte oss varmt i døra. Med andre ord: La oss legge Mastercardet løst og ledig i lomma, så drar vi til Frogner og besøker butikken i Henrik Ibsens gate, et steinkast fra dramatikerens lune klunkerede.

Og så er vi fremme. Men, er det inngangspartiet til et apartmenthotell? Bak de elektriske dørene møtes vi av en bred buet disk med lyse, strenge trespiler, en krukke tørkede blomster og en bred grå industrimatte med gummierte lister. Jo visst, det står Bolia på matta. Hvitt på svart. Selve ankomstarealet er likevel så besnærende likt et hotell at jeg umiddelbart griper etter håndtaket på trillekofferten jeg ikke har med meg.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse