07:18 - 29. januar 2020

Søstrene Grene: Kapitalismens lystige dukkehus

En upretensiøs og inkluderende fortelling om alle de tingene vi selvsagt ikke trenger.

Dempet belysning: Det later det til å gå riktig så godt for Søstrene Grene – kjeden som selger kortevarer til et kvinnelig forbrukersegment, med varme intensjoner om å finne gode gaver og noe pent og nyttig til hjemmet.

Når vi nå har kikket inn i det velregulerte universet til Bolia, vår tids fremste sofaleverandør og interiørkjedenes nyminimalistiske høyborg, er tiden kommet for å dekke et tilsynelatende diametralt motsatt behov: lysten til å gramse langt ned i overflødighetshornet på jakt etter et kupp! Og hvor skal vi da? Jo, vi skal til landet fylt til randen. Til kjøpmannsdisken fra det forrige århundreskiftet, stappende full med karameller, trekkoppleker, strikkepinner, minnepinner, velduftende såper og esker med lokk. Hold dere fast – vi skal til Søstrene Grene!

Og hvorfor skal vi det? Jo, i en verden hvor handelsstanden synger dystre salmer med bønn om en bedre fremtid, later det til å gå riktig så godt for kjeden som selger kortevarer til et kvinnelig forbrukersegment, med varme intensjoner om å finne gode gaver og noe pent og nyttig til hjemmet. Ifølge retailnews.dk åpnet Søstrene Grene ikke mindre enn 44 nye butikker i 2018, ved siden av å etablere seg i fire nye land. Og driftsresultatet? Jo, vekst på 85 prosent.

Mens det andre danske ditt-og-datt konsept Flying Tiger Copenhagen (TGR) løper i motvind, og norske Nille sliter med økonomisk tæring, skal vi derfor konsentrere oss om kjeden som ikke bare går best, men som ser ut til å ville oss mest vel. Kjeden som tilbyr klassisk musikk på høyttaleranlegget, sponkurver så fagre som var de flettet i Småland, og gaver like morsomme og pent laget som hos Riktige Leker.

Annonse