00:00 - 03. januar 2020

Filmen etter internett

Forsøket på å kåre 2010-tallets beste filmer og serier avslører et medium på feil side av historien, skriver Gaute Brochmann.

Sprengte plass: NRK-serien Skam klarte å sprenge seg inn i den allmenne offentligheten med nye virkemidler og grep om seeren. Her er skuespillerne fra venstre: Chris (Ina Svenningsdal), Vilde (Ulrikke Falch), Eva (Lisa Teige), Noora (Josefine Frida Pettersen) og Sana (Iman Meskini). Foto: NRK

På vei inn i tiåret vi nettopp har lagt bak oss, kom 4G-nettet til Norge i 2010. Samme år lanserte Apple første generasjon Ipad og Iphone 4. Facebook hadde nettopp introdusert sin ikoniske «tommel opp» og passert Myspace som verdens største sosiale medium. Kort sagt var hele verden i ferd med å flytte inn på internett.

I perfekt takt med tidsånden var også The Social Network (som handler om Facebook og gründer Mark Zuckerberg) en av de største filmene i 2010. Den var en gedigen skuffelse. Ikke fordi filmen er dårlig, men fordi den er som å se et oljemaleri av kretskortet til en datamaskin. Sagt på en annen måte: Spørsmålet filmen skulle besvare, var om regissør David Fincher maktet å overføre den digitale revolusjonen til et nytt filmatisk moment. Svaret var nei. Som filmfortelling er The Social Network stokk konservativ.

Fincher var i godt selskap. Det siste tiårets utvikling, både den teknologiske og den politiske, har vært lite gjenkjennelig på film og tv. Hverken filmer eller serier har klart å komme opp med noe grep for å speile tiden vi lever i.

Annonse