Annonse
00:00 - 03. januar 2020

– Det er klart det er en uriaspost

Den nye lederen av Kulturrådet ønsker seg flere kritiske kilder.

Ensom ulv: Som leder av Kulturrådet står man midt imellom politikerne og kunstnerne, byråkratene og publikum, og er potensielt under angrep fra alle sammen, erkjenner Lars Petter Hagen, som skal lede rådet de fire neste årene.
Annonse

«En autonom, kompromissløs kunstner», en «kulturcorporate, med mange tunge verv». Slik ble Lars Petter Hagen beskrevet da han var gjest på podkasten til musiker Torgny Amdam i begynnelsen av desember 2019. Det var drøye to uker før den tidligere Ultima-sjefen ble utnevnt av Kongen i statsråd, som leder av Kulturrådet for de neste fire årene.

Hagen ser unektelig corporate ut, der han stiger ut av heisen i Oslos finansdistrikt Vika. Som sjef for Oslo-filharmoniens 100-årsjubileum har han kontor i Konserthusets nabobygg, der også meglerhus og finansfolk holder til. Dresskledd som han er, for kveldens generalprøve med filharmonien, kunne Hagen lett ha blitt tatt for å være en finansmann. Strengt tatt er han jo også det – skattepengene han skal investere i løpet av de neste fire årene, beløper seg til en drøy milliard norske kroner. Men i kunstverden snakker man helst om andre ting enn økonomisk avkastning. Fellesskap, for eksempel, er noe Hagen har vært opptatt av de siste årene.

– Dette med å ha en sjenerøs holdning og unne andre fremgang og suksess.

Annonse