09:19 - 30. desember 2019

Star Wars-trilogien smuldrer opp foran øynene på publikum, skriver Aksel Kielland.

Star Wars-trilogien smuldrer opp foran øynene på publikum, skriver Aksel Kielland.

Rammeverket: I dag er de store filmstudioene og underholdningsselskapene i begivenhetsbransjen snarere enn filmbransjen. I forgrunnen Daisy Ridley som Rey og Oscar Isaac som Poe Dameron i The Rise of Skywalker. Foto: Lucasfilm Ltd

I dag er det rart å tenke på at det ikke er mer enn et par år siden Star Wars fremsto som kulturelt relevant, presserende og bent frem viktig. Forrige uke hadde Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker premiere, og i skrivende stund har den spilt inn 517 millioner dollar på kinoer verden over. For en hvilken som helst annen film ville dette vært strålende tall, men for den tredje og avsluttende filmen i den tredje og avsluttende trilogien George Lucas planla da han laget den opprinnelige Star Wars i 1977, gir de liten grunn til begeistring. I åpningshelgen spilte filmen inn $177 millioner i USA, hvilket er henholdsvis 70 og 40 millioner dollar mindre enn trilogiens to første kapitler The Force Awakens og The Last Jedi.

Mer bekymringsverdig for Disney er likegyldigheten den nye filmen er blitt møtt med. Kinolanseringen av The Force Awakens i 2015 var en av 2010-tallets største populærkulturelle begivenheter, en sjelden kombinasjon av unison begeistring blant publikum og kritikere, og kløktig kommersialisert nostalgi. Da oppfølgeren hadde premiere to år senere, var mottagelsen langt mer polarisert, men følelsene var fortsatt sterke, ikke minst blant fans som mislikte at regissør Rian Johnson besudlet deres barndoms eventyrverden med kvinnelige og ikke-hvite rollefigurer.

Den bitre og desillusjonerende debatten som fulgte i kjølvannet av The Last Jedi, og den overraskende lave publikumsoppslutningen rundt spin off-filmen Solo (som spilte inn beskjedne $392 millioner på kino i 2018), har gitt merkevaren Star Wars riper i lakken. Ting ble ikke bedre av at Game of Thrones-skaperne David Benioff og D.B. Weiss tidligere i høst trakk seg fra avtalen om å lage en ny frittstående trilogi for Disney eller at Rian Johnson virker usikker på om han faktisk skal lage sin planlagte post-Skywalker-trilogi. Disney har satt premiedatoer for Star Wars-filmer i 2022, 2024 og 2026, men ingen vet hva slags filmer det er snakk om eller hvem som skal lage dem. Etter det verdensomspennende skuldertrekket som møtte The Rise of Skywalker, kan man også spørre hvor mange som bryr seg.

Annonse