12:26 - 12. desember 2019

Ode til stimuli

Kevin Huizengas sene romandebut er en av tiårets fremste, amerikanske tegneserieutgivelser. 

Illustrasjon fra boken: Kevin Huizenga: The River at Night. Drawn and Quarterly, 2019

Etter å ha vært omtalt som en av Nord-Amerikas fremste, unge tegneserieskapere gjennom halvannet tiår («ung» er et relativt begrep i tegneseriesammenheng), utkom 42 år gamle Kevin Huizenga denne høsten med sin første tegneserieroman. I The River at Night møter leseren Huizengas faste gjennomgangsfigur Glenn Ganges en natt han sliter med å få sove, etter å ha drukket kaffe sent på kvelden. Hva gjelder ytre handling skjer det ikke så mye mer, men søvnløsheten blir en inngang til en kvernende – og stadig mer intrikat visualisert – strøm av tanker, minner og drømmer om alt fra dataspill fra det sene 1990-tall til geologi og tidens vesen.

The River at Night er et nevropsykologisk portrett av det 21. århundret, en skildring av hvordan menneskehjernen fungerer i et kognitivt klima preget av overproduksjon av informasjon og underskudd på mening. Ganges’ vandringer gjennom bevissthetens skumringsland er tegneserieaktige i best tenkelige forstand – lettfattelig, underholdende og elegant – med en assosiativ flyt som lar Huizenga hoppe inn og ut av viltvoksende fabuleringer og komplekse temaer. Personlig kan jeg ikke huske å ha sett en bedre billedliggjøring av den formen for passivt informasjonsprosesserende tenkning som definerer vår tid.

Boken er virtuos i sin bruk av tegneseriemediet, og forflytter seg uanstrengt mellom karikert naturalisme, surrealisme og abstraksjon innenfor rammene av Huizengas innbydende, ligne claire-inspirerte strek. Med andre ord har man å gjøre med et beskjedent og diskret lite mesterverk; en av tiårets fremste amerikanske tegneserieutgivelser.
 

Annonse