00:00 - 22. november 2019

Strek, prikk, sirkel

Det er ikke størrelsen som teller på Tegnetriennalen 2019. 

I boks: Det er mye å begeistres over og noe som ikke er like bra i Tegnetriennalen 2019: Human Touch. Foto: Vegard Kleven

Firewalkers ble de kalt, kvinnene i Johannesburg som inntil nylig bar ulmende kull i bøtter på hodet, som ble solgt videre for matlaging til trette taxisjåfører og skiftarbeidere. Firewalker av sør-afrikanske William Kentridge er lett å overse. Verket synes kun helhetlig rett innenfor dørene på Kunstnerens Hus: tusenvis av hvite teipbiter satt sammen på de svarte trappetrinnene opp til andre etasjen fremkaller kvinneskikkelsen fra Johannesburg. Mesteparten av bøtten på hodet troner helt på toppen, med svart teip på hvit vegg. Med tanke på kullet som premiss for hele vår utvikling, blir kvinnen i trappen en fortelling om menneskets tradisjoner og historie, inkludert de som har gått i glemmeboken. At kvinneskikkelsen i utstillingen trampes over, mer eller mindre ubevisst, hundrevis av ganger daglig, fungerer effektivt som symbol på undertrykkelse. Firewalker er et sabla godt anslag til Tegnetriennalen som sier: Tegningen er oss!

Streken har en særstilling, med den kunne vi dokumentere oss selv som aktører i tiden, utvikle tegn, tekst og språk – streken er utømmelig og utemmelig. I Human Touch møter vi tegning som tankeverktøy og vi møter mennesket i streken. Gjennom utstillingen presenteres vi for 32 kunstnere av ulikt kaliber som satser hode og hånd på sine prosjekter, for å se om de holder mål. 

Annonse