Annonse
00:00 - 01. november 2019

Meg, sa Forkynneren, meg, meg, meg!

Selv på sitt mest religiøse album hittil, forblir Kanye West hovedpersonen.

Moteriktig gudstjeneste: Religion fungerer som både innpakning og eksistensgrunnlag i Kanye Wests niende album. Foto: Ahmad Elatab / Mega / NTB Scanpix
Annonse

Kanye West har det siste året tatt steget bort fra politikken. Støtten til Donald Trump og fjorårets uttalelse om at slaveriet var valgfritt, slo dårlig an hos fanskaren. Han fant trøst i religionen. Da West annonserte sitt nye album Jesus is King i januar i år, startet han samtidig «Sunday Service» – en ukentlig samling som kombinerer mote, rap- og gospelmusikk, som en slags moteriktig gudstjeneste kringkastet på Instagram.

Religion har riktignok alltid spilt en viktig rolle i musikken til West. I hans niende album fungerer den både som innpakning og eksistensgrunnlag. Albumet fylles av hammondorgel, retro samples av gospellåter og titler som utelukkende refererer til Gud eller Jesus. Med på laget er gospelmusikerne Fred Hammond og Ant Clemons, i tillegg til tidligere samarbeidspartnere fra hiphop-scenen. Rapperen No Malice oppsummerer albumets «misjon» i «Use This Gospel»: «they give you Wraith talk, I give you faith talk». Musikken til West skal renses. Den skal bli bra igjen.

Ordet. Det finnes noen høydepunkter: beaten i «Everything We Need», synthesizeren i «Water» og i «On God». På siste låt, når Wests gjenkjennelig nasale og gjennomtrengende stemme er fylt til toppen av sinne og frustrasjon, er vokalprestasjonene på sitt beste.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse