Annonse
00:00 - 08. november 2019

Ikeas samarbeid med den amerikanske designeren Virgil Abloh forvandler køing til konsumteater, skriver Aksel Kielland.

Ikeas samarbeid med Virgil Abloh forvandler køing til konsumteater, skriver Aksel Kielland.

"UTSOLGT": Ikea-kolleksjonen «Markerad», som ble designet av den tidligere Kanye West-protesjeen Virgil Abloh, ble revet ut av hyllene da den ble lansert 1. oktober. Her er deler av sortimentet utstilt på moteuken i Paris. Foto: Dominique Maitre / WWD / REX
Annonse

Fredag 1. oktober lanserte Ikea kolleksjonen «Markerad», bestående av tepper, sengetøy, bager, speil, veggur, bord og stoler designet av Virgil Abloh. Den tidligere Kanye West-protesjeen er kjent som mannen bak klesmerket Off-White og som kunstnerisk ansvarlig for herreklær hos motehuset Louis Vuitton, en jobb han sikret seg etter å ha produsert 2017s mest omtalte og ettertraktede joggeskokolleksjon for Nike. «The Ten» besto av oppdaterte, dekonstruerte versjoner av ni klassiske Nike-modeller og én Converse-sko, og gjorde Abloh til alle trendsensitive tenåringsgutters favorittdesigner. Dette gjør ham i tur til en attraktiv størrelse for Ikea, som av åpenbare årsaker ønsker å krøke mannlige kunder så tidlig som mulig.

Ikeas samarbeid med Abloh har åpenbare likhetstrekk med H&Ms samarbeid med anerkjente moteskapere som Karl Lagerfeld, Stella McCartney og Giambattista Valli. I begge tilfeller forsøker svenske konserner som er verdensberømt for billige hverdagsprodukter av tvilsom kvalitet å skjenke merkevaren sitt et anstrøk av eksklusivitet og glamour. Og i begge tilfeller er kolleksjonene utformet for å produsere lange køer og ribbede stativer – en akutt og intens varefetisjisme deres ordinære sortiment ikke er i stand til å inspirere.

Da undertegnede stakk innom Ikea Furuset for å ta temperaturen på den norske Abloh-entusiasmen fredag formiddag, var kolleksjonen allerede revet vekk, med unntak av en stabel verktøysett, et vitrineskap og en forkommen hybelseng. Under en forhåndstrykket plakat som kunngjorde at «Markerad» var produsert i et begrenset opplag og nå utsolgt, var det utplassert en medarbeider som kunne fortelle at kødannelsen hadde startet kvelden i forveien, og at mange av produktene allerede lå ute på Finn.no til flerfoldige ganger utsalgspris. Ut fra ansiktsuttrykket hennes var det vanskelig å bedømme hvorvidt hun var overrasket eller bare tilfreds med at planen hadde lyktes. Køer og svartebørshandel er tross alt varen Ikea kjøpte av Abloh.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse