Annonse
00:00 - 08. november 2019

Ikeas samarbeid med den amerikanske designeren Virgil Abloh forvandler køing til konsumteater, skriver Aksel Kielland.

Ikeas samarbeid med Virgil Abloh forvandler køing til konsumteater, skriver Aksel Kielland.

"UTSOLGT": Ikea-kolleksjonen «Markerad», som ble designet av den tidligere Kanye West-protesjeen Virgil Abloh, ble revet ut av hyllene da den ble lansert 1. oktober. Her er deler av sortimentet utstilt på moteuken i Paris. Foto: Dominique Maitre / WWD / REX
Annonse

Fredag 1. oktober lanserte Ikea kolleksjonen «Markerad», bestående av tepper, sengetøy, bager, speil, veggur, bord og stoler designet av Virgil Abloh. Den tidligere Kanye West-protesjeen er kjent som mannen bak klesmerket Off-White og som kunstnerisk ansvarlig for herreklær hos motehuset Louis Vuitton, en jobb han sikret seg etter å ha produsert 2017s mest omtalte og ettertraktede joggeskokolleksjon for Nike. «The Ten» besto av oppdaterte, dekonstruerte versjoner av ni klassiske Nike-modeller og én Converse-sko, og gjorde Abloh til alle trendsensitive tenåringsgutters favorittdesigner. Dette gjør ham i tur til en attraktiv størrelse for Ikea, som av åpenbare årsaker ønsker å krøke mannlige kunder så tidlig som mulig.

Ikeas samarbeid med Abloh har åpenbare likhetstrekk med H&Ms samarbeid med anerkjente moteskapere som Karl Lagerfeld, Stella McCartney og Giambattista Valli. I begge tilfeller forsøker svenske konserner som er verdensberømt for billige hverdagsprodukter av tvilsom kvalitet å skjenke merkevaren sitt et anstrøk av eksklusivitet og glamour. Og i begge tilfeller er kolleksjonene utformet for å produsere lange køer og ribbede stativer – en akutt og intens varefetisjisme deres ordinære sortiment ikke er i stand til å inspirere.

Da undertegnede stakk innom Ikea Furuset for å ta temperaturen på den norske Abloh-entusiasmen fredag formiddag, var kolleksjonen allerede revet vekk, med unntak av en stabel verktøysett, et vitrineskap og en forkommen hybelseng. Under en forhåndstrykket plakat som kunngjorde at «Markerad» var produsert i et begrenset opplag og nå utsolgt, var det utplassert en medarbeider som kunne fortelle at kødannelsen hadde startet kvelden i forveien, og at mange av produktene allerede lå ute på Finn.no til flerfoldige ganger utsalgspris. Ut fra ansiktsuttrykket hennes var det vanskelig å bedømme hvorvidt hun var overrasket eller bare tilfreds med at planen hadde lyktes. Køer og svartebørshandel er tross alt varen Ikea kjøpte av Abloh.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse