Annonse
11:13 - 10. november 2019

Historien om den rosa bæsjen

Franz Wests omreisende og omstridte skulptur Rrose/Drama er tilbake i Norge. – Kunst i offentlig rom er som et materielt argument i en debatt ingen har bedt om, sier kunstner Jan Freuchen. 

Omstridt: Franz Wests skulptur Rrose/Drama har etter mye om og men kommet seg til Jeløya utenfor Moss. Her utstilt utenfor Tate Modern i London. Foto: Jor / Capital Pictures / Mega / NTB scanpix
Annonse

«Stygt, virkelig ingenting med kunst å gjøre.»

Kommentarfeltet på Facebook-siden til Moss Dagblad fikk et oppkok da avisen i slutten av oktober delte nyheten om at den Telenor-eide skulpturen Rrose/Drama var avduket utenfor Jeløy Radio. Reaksjonene burde ikke være noen overraskelse for dem som har fulgt skulpturen over tid. Mye tyder på at Rroses utseende har en egen evne til å ryste lokalsamfunn.

Blikkfang. – Det var så annerledes enn jeg hadde forestilt meg, sier Bjørg Wallevik, tidligere ordfører i Kristiansand.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse