Annonse
00:00 - 08. november 2019

Forsvinningsnummer

Hvor ble det av den eksentriske pianisten Ivo Pogorelich? Han forsvinner selv på sin nye plate.

Ta det personlig: Den serbiske pianisten Ivo Pogorelich har gjennom hele sin karriere gjort personlige og forfriskende versjoner av klassiske verk. Her er han i 1983. Foto: Julio Donoso / Getty Images
Annonse

Kravet til individualitet og personlig fortolkning er spenningsfylt og tvetydig i den klassiske musikkens tradisjon. Den sære ideen kan være eksepsjonell og forfriskende, men den kan også fly forbi som et overfladisk ingenting, som om ambisjonen om å gjøre alt annerledes enn alle andre bare tømmer fortolkningsarbeidet for interesse og kompleksitet.

En utøver som gjennom hele sin karriere har balansert på denne knivseggen, er den serbiske pianisten Ivo Pogorelich. Gjennom 80- og 90-tallet utga han til sammen 14 plater på Deutsche Grammophon (gjenutgitt som boks i 2015), plater som alle på hver sin måte overrasket, og delvis sjokkerte, de klassiske entusiastene. Selv var jeg begeistret, delvis fordi de eksentriske utfallene viste seg mulige, noe som igjen skyldtes at de gikk i dialog med verket på en riktignok særegen, men like fullt musikalsk overbevisende måte.

Men så, etter Chopin-platen i 1998, ble det stille fra Pogorelich, i alle fall på platefronten. Og når han nå er tilbake med Beethoven og Rachmaninov på Sony, er det som om balansen er tapt, og det hele har tippet over på den gale siden.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse