Annonse
00:00 - 29. november 2019

Et lys av grønt gjennom snøen

Nasjonalmuseet bør ta seg en tur på det gjenåpnede galleriet Destiny’s før de gjenåpner selv.

Særegent: Galleriet Destiny’s er den typen sted Nasjonalmuseet kunne samlet med andre lignende steder og bygget en interessant og særegen samling fra. Foto: Destinys
Annonse

Entreen til galleriet Destiny’s går gjennom en portal dannet av klesbutikken Monkis to innganger. Døren med plakaten som indikerer riktig adresse, er holdt åpen av en brostein og skiller Bogstadveiens kommersielle jungel fra en bakgård der alt er mer falleferdig. Inngangen blir et tidssprang og vrengebilde av fasadene i handelspulsåren. En smal, bratt trapp uten lys fører opp til andre etasje og en strikkende Melanie Kitti, en av de fire kunstnerne som startet og driver Destiny’s. Først holdt de til på Riddervoldsplass fra oppstarten i 2016, men en pause i høst var lang nok til å vekke bekymring. Inntil de nå altså gjenoppstår mellom slitne vegger bak hele pengegaloppen, lik en trojansk hest med kultur i buken.

Tidlig ute. På innsiden ser det simpelt ut, men gjengen driver en profesjonell plattform for visning av unge kunstnerskap på vei opp. Dette er den typen sted Nasjonalmuseet kunne samlet med andre lignende steder og bygget en interessant og særegen samling fra, som ville bygget identitet og stolthet både for kunstnere og publikum, en tydeliggjøring av den norske kunstscenen. Men det gjør de ikke. Derimot avventer de til suksessen er et faktum, helst internasjonalt, så kjøper de et vilkårlig verk og plasserer det trygt som en kapital i banken, jeg mener museet.

Morsomt og trist, skittent og godt. Liv Karin Ertzeid (f. 1986) gikk ut fra Kunstakademiet i år og er foreløpig ukjent for et større publikum. Verkene og den bugnende tittelen får meg til å tenke at hun vil ha meg til å se mening i det trivielle, i dette tilfelle blomster, en møll og noen spirer. De fem maleriene i rommet fungerer godt, har ulike formater og hvert sitt individuelle uttrykk. Ved å gå på avstand frem og tilbake og mellom synes viljen i bildene, og jeg aner et godt blikk og hender som tenker. Nært på blir de barnslige og teite, på avstand meningsfulle. 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse