Annonse
00:00 - 01. november 2019

En utrettelig arkivar

Guttorm Guttormsgaard minner oss på viktigheten av å se åpnere på selv den minste ting.

Guttorm Guttormsgaards enorme arkiv har inspirert både publikum og kolleger i kunsten. Arkivfoto: Christina Ulriksen
Annonse

Noen mennesker gjør uutslettelig inntrykk på langt flere enn bare sin nære familie. Guttorm Guttormsgaard er blant dem.

Med en uredd tilnærming til teknikker og materialer jobbet kunstneren Guttormsgaard innen flere medier. Som tegner utviklet han en karakteristisk strek, bestemt og levende, og som grafiker var det særlig dyptrykk som koldnål og etsninger som opptok ham. Med en oppfinnsom tilnærming ble grafikkens muligheter utforsket, og blant de utallige arbeidene han etterlater seg, finner vi for eksempel grafiske blad der små gjenstander ble trykket ned i papiret – som om ikke representasjonen i form av riss og etsning var god nok.

Fra sin første soloutstilling i 1963 og innkjøp av Nasjonalmuseet allerede to år senere har hans kunstneriske virke vært anerkjent. Bokkunsten var av særlig betydning for ham, og opp gjennom årene skulle det bli mange bøker, formgitt med den samme oppfinnsomme og uredde tilnærmingen til det respektive mediet. Han har også signert flere offentlige kunstprosjekter, deriblant teglfasaden til Oslo Spektrum.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse