Annonse
13:06 - 28. november 2019

Bedriftsøkonomisk selvskading er hele poenget med black friday, skriver Aksel Kielland.

Bedriftsøkonomisk selvskading er hele poenget med black friday, skriver Aksel Kielland.

Chaos A.D: Et av fjorårets black friday-salg i São Paulo i Brasil endte i kaos. Foto: Cris Faga / NurPhoto / Getty Images
Annonse

I 2019 er markedsføringen av black friday-salget en så selvsagt del av det norske mediebildet at det er lett å glemme at fenomenet har en kort historie her til lands. Ifølge mediedatabasen Retriever stammer den første bruken av begrepet i norsk presse fra en Aftenposten-artikkel fra 1983 om det amerikanske børskrakket i 1929, hvor det beskriver suicidal fortvilelse blant finansfolk. Neste treff er en VG-artikkel fra 1994 hvor det brukes for å beskrive en storbrann i Sydney. Mens samtlige treff fra år 2000 handler om en Steely Dan-låt som ble spilt under en konsert i Oslo Spektrum. Først i 2003 refererer Aftenposten til black friday som en «rå handledag», og i 2008 figurerer begrepet i tyve tekster, hvorav de fleste handler om amerikansk økonomi.

Deretter øker forekomsten raskt. Når det i 2014 nevnes over hundre ganger, er det som et så vel norsk som amerikansk fenomen, og når det i 2017 dukker opp over tusen ganger, er det en like innarbeidet del av den norske kalenderen som Valentine’s Day, halloween og julereklamefilmene til Coca-Cola. 

I en tid der næringslivet målrettet importerer utenlandske merkedager for å øke omsetningen, skiller black friday seg ut i kraft av å være en kommersiell merkedag som ikke gjør krav på å handle om noe annet enn kommersialisme. På engelsk er bruken av ordet «black» foran en ukedag historisk forbundet med tragedier og katastrofer. Black fridays appell ligger da også i selve ideen om overskridende, kataklysmisk shopping, om priser som er så lave at de håner etablerte oppfatninger om verdi, og om forbrukere som reduseres til ville dyr i sin jakt på billige toastjern og flatskjermer.

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse