Annonse
00:00 - 25. oktober 2019

Trygg på egen nasjonalitet

Seksuell og nasjonal forlegenhet blandes i en høyst dansbar komposisjon i det georgisksvenske samtidsdramaet I morgen danser vi.

Dansedrama: I Levan Alkins I morgen danser vi, prøver den unge danseren Merab (spilt av Levan Gelbakhiani) å lirke seg gjennom det nådeløst smale nåløyet til en plass i det nasjonale georgiske danseensemblet i Tblisi. Foto: Lisabi Fridell / Arthaus
Annonse

En georgisk bekjent i New York inviterte en gang til påskefeiring utenbys. Fordi han manglet gyldig sertifikat, skulle jeg leie bil, og foreslo på refleks en av de billigere modellene. Min bekjente insisterte imidlertid på hestekrefter og kraftig grill. Bilen måtte være maskulin og signalisere suksess, syntes han, særlig når vi skulle treffe hans andre georgiske kompiser. Vi møtte dem på en gård i Pennsylvania, der bonden hadde samlet en flokk lam på låven. Jeg skulle få velge ut dyr til påskemiddagen, og ta meg av den tradisjonelle avrettingen. Heldigvis protesterte bonden. Til mine georgiske venners skuffelse, var han nødt til ta seg av dette selv. Lammet ble plassert i den røslige doningens bagasjerom, kjørt til kompisenes leilighet, kappet opp i passe store biter, og så stappet i en enorm gryte full av estragon. Senere på kvelden – etter et utall antall drammeglass – tok de kaukasiske kameratene på seg georgiske drakter, mens de med tilgjort dyp røst sang og danset til tradisjonelle viser.

Alt for dansen. «Jeg kommer til å bli en tykk georgisk macho som alltid vil leve på svigerfars regning», sier broren til Merab (Levan Gelbakhiani) om sine egne (og de jevne georgiske menns) fremtidsutsikter. De to søsknene i dramaet I morgen danser vi forsøker å lirke seg gjennom det nådeløst smale nåløyet til en plass i det nasjonale georgiske danseensemblet i Tblisi. Aspiranttilværelsen er preget av store mengder trening, små midler og enda mindre søvn. «Du ødelegger kroppen for å få danse på La Scala én gang», advarer den alkoholiserte faren om karriereveien. Som tidligere danser i kompaniet, vet han hva han snakker om. I dag selger han brukte bildeler på et marked. Pensjonsordningene er ikke helt på nivå med Den norske opera og ballett.

Dans for nasjonen. I senglobalismens tid fremstår gjerne det hjemlige og tradisjonelle som trygge, oppbyggelige størrelser. Internasjonale impulser derimot, har noe usunt og degenerert over seg: en snarvei til utvanning av nasjonalarven og utvisking av seksuelle normer, «der mannen skal være mann og kvinnen kvinne», slik en prest i filmen uttrykker det. Sentralt i dette heteronormative universet står den georgiske folkedansen, der herrene skal «stå som spikre, være monumentale, og øynene stråle av uskyld». «Det finnes ingen seksualitet i georgisk dans. Den uttrykker nasjonens sjel og opprinnelse», forklarer danseinstruktøren.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse