Annonse
00:00 - 18. oktober 2019

Tidskollisjonen

Tora Dalsengs installasjon klør i hodet.

En villedende fantasi: Tora Dalsengs utstilling Fantasma. 
Annonse

Festsalen under Oslo Kunstforening losjerer for tiden husløse 1857, et kunstnerdrevet visningssted som har holdt det gående i nesten ti år. Helt nylig startet de sin siste etappe, nå som nomadegalleri. Galleriet har vært et svært viktig tilskudd i Oslos kunstliv og dette blir deres nest siste utstilling.

Det er andre gang de viser Tora Dalseng. Utstillingen heter Fantasma og henspiller på nettopp fantasiens irrganger. Det som møter en når en trer inn i festsalen, er tre ordinære kafébord, to stoler, noen folierte speil, noen lamper, to innrammede malerier og et og annet stearinlys i vinflaske på gamlemåten.

Kulturkollisjon. Kontrasten mellom det historiske rommet og de trivielle kafémøblene er gapende, som en enorm kulturkollisjon, og det spenner da også cirka fire hundre år mellom rommet og kunsten den nå huser. Dalseng har tilbrakt mye tid med installasjonen, og jobbet delvis intuitivt og delvis planlagt med å påføre samtlige gjenstander, bortsett fra maleriene, skriblerier både i form av tegning og tekst med tusj. Det er sirlig og presist utført, og med en hel masse utsagn på engelsk, tysk og italiensk: Weltsmertz, Pricipessa, Kitty Gatto, «Fear eats the soul» og en hel haug annet. Jeg går meg vill i alt sammen og sliter med å bli fanget i fantasiens vold når jeg ser detaljene. For det er på avstand og med en gang, sett i et blaff, det hele fungerer som en villet kulturkræsj.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse