Annonse
00:00 - 04. oktober 2019

Øyedrops i halsen

Gode hensikter til tross, lite fungerer i utstillingen Portals of Light.

Unødvendig sekskant: Iranske Mehdi Ghadyanloo, som har gjort seg bemerket med en rekke store veggmalerier i hjembyen Teheran, skuffer når han flytter seg over til gallerivennlige lerret. De symmetriske sentralperspektivene (med en tvist) minner mer om illustrasjoner fra et kommunalt designlag på oppdrag for en barnehage, skriver anmelderen. Foto: Christian Tunge / Golsa
Annonse

Iranske Mehdi Ghadyanloo har gjort seg bemerket med over hundre store veggmalerier i hjembyen Teheran. Såpass forførende er disse veggene at han har fått innpass med et stort veggmaleri i Bostons grønne åre, Rose Kennedy Greenway-parken, titulert Spaces of Hope, og nå senest i Europa med bestillingsverket Finding Hope under World Economic Forum i Davos i Sveits.

Åpne vegger. Kort fortalt handler alle bildene hans, enten de er ute eller inne, om å lage en troverdig fortsettelse av verden utenfor bildekanten til en imaginær verden. Hensikten er ifølge ham selv å skape små pusterom i hverdagens harde realiteter.

Ghadyanloos vegger er iøynefallende og illusoriske, og stort sett på et høyere estetisk nivå enn veggmaleriene her til lands, som stadig dukker opp som paddehatter, bestemt av lokale politikere eller private næringskrefter uten faglig innsikt og estetisk sans, men som på død og liv skal sprite opp byen uten å involvere nødvendig faglig kompetanse. Disse veggene har kort holdbarhet og tilfører sjelden annet enn størrelse, figurasjon, litt bling bling og et eventuelt wow!. Bare se på Stavangers gatekunstfestival Nuart, et eneste jævla rot, som folk flest visstnok vil ha, utrolig nok.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse