Annonse
09:12 - 02. november 2019

Ingen trofast tjener

En ny utstilling i Wien problematiserer den godt komponerte familiefortellingen som ble til Edmund de Waals bestselger Haren med øyne av rav.

Den store hjemkomsten: Familielegenden sier samlingen med netsuker ble gjemt i en madrass da nazistene kom. Når hovedkarakterene i memoarboken Haren med øyne av rav nå skal tilbake til Wien, viser det seg at virkeligheten var en litt annen.  Foto: Det jødiske museum i Wien
Annonse

Historien skulle egentlig ha sluttet i et ulåst hjørneskap i en edvardiansk leilighet i Sør-London. Her skulle de 264 små figurene i tre og elfenben kunne plukkes opp av nåværende eier og barna hans litt sånn tilfeldig, og kanskje starte en samtale om da Europa gikk i oppløsning, om antisemittisme satt i system og det å flykte fra hjemlandet uten eiendelene sine.

Vi som ikke var gode nok venner til å komme på besøk, kunne lese boken: I Haren med øyne av rav, som kom ut i 2010, bruker den britiske keramikeren og kunstneren Edmund de Waal disse netsukene – håndlagede, japanske miniskulpturer – som en inngang til å finne ut hva som skjedde med familien sin i tiden før, under og etter andre verdenskrig.

Ephrussi-familien var i sin tid en av Europas største jødiske bankdynastier. Netsukene ble kjøpt rundt 1870 i Paris, sendt til Wien, og gjemt i en madrass av en tjener da nazistene la beslag på familiens formue og eiendeler. Etter krigen tilbragte netsukene noen tiår i Tokyo, før de havnet i hendene til de Waal i Storbritannia, landet faren Victor kom til som flyktning i 1939.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse