Annonse
00:00 - 18. oktober 2019

Hemmelighetssvermeri

Norske krigsfilmers natur er å gjøre det enkelt for publikum å velge side.

Forutsigbart: I stedet for å dvele ved selvmotsigelser, flytende allianser og svimlende dilemmaer, velger filmskaperne forenkling, tyskerklisjeer og forutsigbare spenningsoppbygginger. Foto: 4 1/2 / Nordisk Film Distribusjon
Annonse

«Krigens natur er at den tvinger deg til å velge side», sier den svenske etterretningssjefen Thorsten Akrell (Rolf Lassgård) i åpningen av Spionen. Det er åpenbart feil. Krigen tvinger oss til å sjonglere og konfrontere flere ofte gjensidig utelukkende størrelser i skjæringspunktet mellom personlig perspektiv og det overordnet moralske. Hva vil skje med meg? Hva vil skje med familien min? Hva er best for karrieren og økonomien? Hva er best for landet mitt? Kan en okkupasjon være riktig? Massedrap? I så fall når?

Historien om Sonja Wigert kunne vært en ypperlig illustrasjon av at krig gjerne lokker frem inkonsekvens, uklare lojaliteter, og diffuse relasjoner. Spesielt hvis beveggrunnene dine er mer personlige enn moralske, mer pragmatiske enn prinsipielle. Wigert var skuespiller og filmstjerne i både hjemlandet og i Sverige på 30- og 40-tallet. I Ingrid Bolsø Berdals skikkelse er hun en ung, og yndig dame som vet å sjarmere menn, som omgås den tyske okkupasjonsmakten. Hun har en bror i Linge-kompaniet, en far på Grini, og flere venner og kjærester på begge sider av frontlinjene. I tillegg tar hun oppdrag for svensk etterretning.

Svarthvitt. De innledende visdomsordene til Akrell legges over bildene av Sonja der hun i all hemmelighet knipser dokumenter med det lille spionkameraet sitt. Hvis filmskaper Jens Jonsson (Ping-pongkongen) og manusforfatterne Harald Rosenløw Eeg og Jan Trygve Røyneland (Kongens nei) var bekymret for at publikum skulle være i stuss om hva slags film dette er, legger tittel og åpningssekvens den ballen død. Og for samtidig forsikre oss om hvor lojaliteten hennes ligger, stanser Sonja opp under dokumentfotograferingen. Et fotografi viser en grotesk massehenrettelse utført av tyske soldater. Hun rister forskrekket på hodet.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse