Annonse
00:00 - 25. oktober 2019

Blant borgere og bøketrær

Storpolitikken er godt gjemt, men den ulmer i de danske gullaldermalernes skoger og stuer.

Graverende grønt: På midten av 1800-tallet fikk Den Kongelige Billedsamling i København kritikk for å være en monoton opplevelse, der danske kunstnere beskjeftiget seg nesten utelukkende med grønne bøkskoger, hvor alt sammen var grønt i grønt. Her er Christen Købkes Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro (1838). Foto: Christen Købke / SMK
Annonse

I 1846 besøkte den tyske geografen J.G. Kohl Den Kongelige Billedsamling i København. Det var en monoton opplevelse, skrev han: «De danske kunstnere beskjeftiger seg nesten utelukkende med landets grønne bøkeskoger … Det er alt sammen grønt i grønt, grønne enger under grønne trær, og grønn belysning gjennom grønne blader.»

Dessuten malte de bare fra Sjælland. Hvor var bildene fra «det merkverdige danske land» Island? Hvor var bildene fra Danmarks kolonier – Trankebar, Nikobar-øyene, St. Thomas og St. Croix? Ja, hvor var resten av Danmark, for den saks skyld? Kohl fant bare ett eneste bilde fra hedene på den vestre halvøya, Jylland.

Krig og konkurs. Kohls klagesang er gjengitt i katalogen til utstillingen Dansk guldalder på Statens museum for kunst (SMK), som er arvtageren etter datidens kongelige samling. Utstillingen har fått undertittelen Verdenskunst mellom to katastrofer, og perioden den dekker var i sannhet katastrofal sett med danske øyne.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse