Annonse
00:00 - 27. september 2019

Verden vil aldri bli den samme igjen

– For meg handler det mest om å overleve, sier kunstneren Elisabeth Mathisen. Møt henne i samtale med Lotte Konow Lund.

Fysisk: – Jeg sluttet å arbeide med video, fordi jeg savnet det å arbeide med hendene og at uttrykket kom umiddelbart, sier Elisabeth Mathisen.
Annonse

Tidlig på nittitallet laget Elisabeth Mathisen et videoarbeid kalt Mother Tongue. Det ble vist på en monitor som var plassert med ryggen mot publikum, slik at man hørte lyden før man så bildet.

Utsnittet viste et nærbilde av en munn, dekket av signalrød leppestift. Kamera var så tett på munnen at man ikke så ansiktet den hørte hjemme i. Det gjorde at den ikke lenger bare var en munn, men også et hull, et hull som var rødt, blankt og kjøttfullt, som åpnet og lukket seg, vred og vrengte seg og blottet store, hvite og sterke tenner – kom hit da vel, lokket den, kom hit. Etter de første setningene kom det bare lyder ut av hullet, ikke ord. Bildet virket både tiltrekkende og frastøtende, det var noe med det hele som traff deg på kroppen nedenfor halsen, og ikke bare i hodet. Der munnen jo er.

I nærmere tretti år har Elisabeth Mathisen arbeidet med å undersøke forholdet mellom ord og mening, ting og handling. Noen av videoarbeidene hennes fra nittitallet, med titler som The meaning of things og Inside 4 corners, er filmer om handlinger og objekter som får andre betydninger enn ordene vi har satt på dem, når de blir satt til å gjøre noe annet enn vi er vant til.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse