Annonse
08:55 - 11. september 2019

Nei til bybane på Bryggen er Bergens egen brexit, skriver Gaute Brochmann.

Nei til Bybane på Bryggen er Bergens egen brexit, skriver Gaute Brochmann.

Diskré og tiltalende: Asplan Viak med kompanjonger vant konkurransen om hvordan trikketraseen over Bryggen kunne se ut, med forslaget «Mot Vågen». Illustrasjon: Tegmark
Annonse

Verden er som regel et nyansert sted, der det ikke er noe absolutt rett eller galt. Diskusjonen om bybane over Bryggen i Bergen utgjør i så måte et unntak. Det finnes en rekke gode argumenter for å bygge på Bryggen. Og ingen for å la være. Så da var vel den saken avgjort? Ikke akkurat.

I skrivende stund, på selve valgdagen, er det ifølge meningsmålingene høyst usikkert hva slags politisk regime som skal styre Bergen de neste fire årene. Arbeiderpartiet med venner er for bybane på Bryggen, Høyre & Co er mot. Men i denne saken har standpunktene skiftet så ofte at et valgresultat uansett ikke kan sees som en garanti for den ene eller andre løsningen. Og stemningen i befolkningen er etter sigende stadig mer negativ. Forstå det den som kan.

For dere som ikke har vært der: Bryggen er en rekke fire etasjer høye trehus på nordsiden av Vågen i Bergen sentrum. Frem til 1754 var dette knutepunktet for hanseatisk handel i byen, og bebyggelsen havnet allerede i 1979 på Unescos verdensarvliste. Mellom disse husene og Vågen er det en førti meter bred bryggekant hvor det i dag ligger en godt trafikkert bilvei. I fremtiden er det imidlertid planlagt bybane her. Og håndteringen av dette stykket infrastruktur har i en årrekke fortont seg som den viktigste politiske saken i Norges nest største by.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse