Annonse
00:00 - 06. september 2019

I strålingens dal

Marius Engh destillerer et stykke verdenshistorie i enkle og kraftfulle former.

Uroens hus: Marius Enghs lille hus har skarpe kanter og et svært lite menneskevennlig format. Marius Engh: Endoscopic Cartridge, 2019. Pressefoto: Vera Wyller
Annonse

Et stykke inn i skogen ligger et gammelt mursteinshus som ser ut som det kan tåle det meste. Inni dette huset står et lite hus av stålplater, akkurat for lavt til at et menneske kan gå inn i det uten å bøye nakken. Det har to åpninger på hver langside, og innenfor dem er det en fordypning i gulvet, som et kar til å vaske føttene i. Litt bortenfor står to grønnmalte kasser med lokket på gløtt, og inni dem skimtes en vase og noen mer kryptiske glassgjenstander som alle utstråler et urovekkende lys.

Neste rom domineres av syv koboltblå, grunne trekasser eller bårer montert side om side på veggen. Der det lille huset vekker en kroppslig uro fordi det er for lavt, og laget i et materiale som minner altfor mye om en ovn, er disse blå formene akkurat for smale til at en menneskekropp kan passe i dem. Samtidig er begge deler så nær menneskestørrelse at man vanskelig kan la være å måle seg mot dem.

Radiumbad. At verkene er både klaustrofobiske og kraftfulle er på sin plass, for de inngår i en utstilling der Marius Engh har hentet inspirasjon fra en reise til St. Joachimsthal (nå Jáchymov) i Böhmen. I dette grenseområdet, som nå ligger i Tsjekkia, har det vært gruvedrift i fem århundrer. Her gravde de opp sølvet som ble til sølv-thaleren, mynten som har gitt navn til daler og dollar. 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse