Annonse
00:00 - 27. september 2019

Ding dang dong!

Marthe Ramm Fortun åpner opp verden rundt oss på absurd vis.

OPP OG HOPPE: Nakenheten til kunstneren er aldri seksuell, skriver Aleksi Mannila. Foto: Kristine Jakobsen / Kunstnerforbundet
Annonse

Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg, bare noen timer før selve åpningen, forvillet meg inn i Marthe Ramm Fortuns presentasjon av sin nye performance for de ansatte på Kunstnerforbundet. Overgangen fra verden utenfor, til hennes verden innenfor, ble såpass høytsvevende i alle mulige retninger, at assosiasjonene fløy av sted til den stadig mer lukkede og selvhøytidelige kunstverdenen, sånn den fremstår i Ruben Östlunds film The Square. Det rare er at alle ordene som hintet hit og dit om strukturer og maktbalanser i samfunnet, og som først virket tåkeleggende, gradvis ble snudd til nysgjerrighet.

Dagen etter er jeg tilbake for å oppleve opptredenen som publikum kan se tirsdag til fredag i hele utstillingsperioden klokken 15.30. Tilsammen er vi en gruppe på tretten, og mens vi står og venter i hennes del av utstillingen, kikker jeg på bildene der hun hopper opp naken foran en projeksjon av det etterhvert nokså kjente fotografiet av Fredriksen-søstrene sammen med Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo og samlingsdirektør Stina Högkvist. På en liten bærbar pc på et sveiset stativ looper en video, og vi hører Fortun etterape rådhusklokkene, ding dang dong!

Opp på bordet, ned i vannet. Så dukker hun opp utenfor det store vinduet og kaster et eple på ruten såpass hardt flere ganger at jeg blir usikker på om hun egentlig vet om det vil knuse eller ei. Vel inne trer hun ut av det vanlige livet utenfor og dingler en stakket stund i stativet sitt, og bare er rådhusklokkene, ding dang dong

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse