Annonse
00:00 - 09. august 2019

En falmet gladlaks

Tro blir tvil i møte med Olav Christopher Jenssens malerier på Astrup Fearnley.

Utsnitt: Panorama Jersey, 2010, Olav Christopher Jenssen. Foto: Astrup Fearnley Museet
Annonse

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt hvor lett Olav Christopher Jenssen har for å male: «Han bare gjør det han gjør og det blir så bra.» Jeg har, når sant skal sies, beundret arbeidene hans siden nittitallet, blant annet på grunn av denne lettheten.

Skuffelsen er derfor tilsvarende stor i møte med utstillingen med arbeider Astrup Fearnley-museet har samlet på siden design og cortado fortsatt var fremmedord for de fleste nordmenn.

Nå erstattes nemlig troen med tvil. Var beundringen bare påkrevd innbilning, var jeg aldri egentlig så imponert, men diltet etter det store kunstorkesteret som en troskyldig hund? Man kan bli flau av mindre.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse